Az újdonságok jegyében, Médiatechnika, 2004.május

 

Az újdonságok jegyében, Médiatechnika, 2004.május

Írta:Nagy Lajos – Steiner András

 

Az újdonságok jegyében

 

A Magyar Operatőrök Társas­ága (HSC) évi „rendes" szak­mai továbbképzést nyújtó há­romnapos rendezvényének nem is lehetne jobb „képi szlogenje", mint az itt látható kifejező rajz. A kígyóként te­kergő filmszalag végén a mo­nitor jelzi az idők múlását, s hogy ne csodálkozó Ádám és Évaként tekintsen a változá­sokra az operatőri szakma, ha­nem lépést tartson velük, ezért hasznosak ezek az évente már­cius elején megtartott összejö­vetelek a Magyar Filmlabora­tórium Kft. nagyvetítőjében.

 

A vendéglátó Filmlabor ügyvezető igazgatója, Erdélyi István elmondta, hogy a nyo­mott árakon, versenyhelyzet­ben dolgozó, szűkös fejleszté­si keretekkel rendelkező válla­lat az elmúlt másfél évben 18 hazai és 23 külföldi film laborálási munkáit végezte el, és sok dokumentumfilm is kike­rült a kezeik alól.

 

Látványos bemutatón rész­leteket láthattunk az 55 éve készült Ludas Matyi című film restaurálási, digitális újra színezési munkáiból, amelyre, mint Aradi László, a Filmla­bor produkciós igazgatója el­mondta, a Nemzeti Filmarchí­vum megbízásából, pályázati pénzek felhasználásával az MTA SZTAKI-val és a Veszp­rémi Egyetemmel összefogva vállalkoztak.

A Filmlabor szerteágazó te­vékenységének egyike a film­feliratozás, ahol a régi maratásos technológiát immár felvál­totta a lézeres, amelyről Pallagi Miklóstól hallottunk előadást.

Polyák János a Filmlabor­nak arról az új Baselight szín­korrektor rendszeréről beszélt, amely magas színvonalon va­lósítja meg a digital intermediateként emlegetett fényelési munkafolyamatot. A Baselight-ról a Filmlaboratórium­ról szóló cikksorozatunkban később részletesen is szólunk.

 

A Magyar Televízió archí­vumában folyó nagyszabású értékmentő tevékenységről számolt be Dunavölgyi Péter igazgató helyettes és Kis Sán­dor. A nemsokára 50 éves MTV archívumában mintegy 260 ezer óra műsort gondoz­nak, amiből 13 ezer órányit tesz ki a film. A színes filmek három színrétege az idők fo­lyamán különbözőféleképpen öregednek, ami elszíneződés­ben jelentkezik. Az előadók többek között a már 25 éves Vi/Aból és a 35 (!) éves Mézga családból mutattak be „ilyen volt - ilyen lett" típusú na­gyon meggyőző részleteket, illusztrálandó a restaurálás eredményét.

 

Három nappal e szeminári­um után hozták be Magyaror­szágra bemutatni a tavalyi ev és minden bizonnyal a követ­kező évtized nagy slágerét, a forradalmian új rendszerrel rögzíti a kamera adatait, még­hozzá közvetlenül a kamerába épített DVD-re. Ez az új rend­szerű DVD a PD, azaz Profes­sional Disc elnevezést kapta, mivel tárolókapacitása úgy öt­szöröse (22-23 GB), a már jól ismert DVD-nek. A PD toko­zott változatban kerül forgal­mazásra és élettartama - a becslések szerint - előrelátha­tólag 80-100 év, így nemcsak rögzítésre, adatcserére, hanem archiválásra is kiváló. Rák Jó­zsef előadásában áttekintette még az eddig megjelent ana­lóg és digitális rögzítési for­mákat, összehasonlította az ár, a kapacitás és a kezelhetőségi, felhasználhatósági paraméte­reket is.

 

Ehhez kapcsolódva Moravszky György (VM-Pro) be­számolójából megismerked­hettünk a Sony új, XD-termékcsaládjával, a kamerákkal és a rögzítő, editáló berende­zésekkel is.

Az ORWO cég történetével Frank Böhme úr jóvoltából is­merkedhettünk meg. Elmondta, hogy névváltoztatás után a cég termékeit Filmotec néven is megtalálhatjuk a piacon. Meg­tudhattuk, hogy a fekete-fehér nyersanyagok piacán a Kodak mellett az ORWO jelenleg szinte egyedül áll, mivel a ver­senytársak az elmúlt időben vagy csődbe mentek vagy ka­pacitásuk tekintetében nem bővültek az igényeknek megfe­lelően. Ezek után bemutatta a Filmotec/ORWO által gyártott fekete-fehér nyersanyagok szé­les választékát és beszélt a to­vábbi fejlesztési tervekről is.

 

Joop Yon Corsell, a Thales Angénieux képviseletében az általuk gyártott optikai termé­keket ismertette, valamint átfo­gó képet adott gyártmányaikról a biztonságtechnikától kezdve a filmiparban használatos opti­kákon, objektíveken át egészen az űrhajózásban, űrkutatásban való felhasználásig. Előadásá­ban szólt az objektívek precízi­ós gyártástechnológiájáról, a cég újonnan épített, pormentes­re tervezett franciaországi épü­letéről, a régi épületben üze­melő 30 ezer(!), különféle len­csék gyártására alkalmas esz­közről és a kiszolgált piac nagyságáról is.

 

A nap záróeseménye egy igen figyelemreméltó, új tech­nikával készült rajzfilmsoro­zat bemutatása volt, amelynek címe: Márta meséi. Az előadást Fazekas Bence, a filmsorozat rendező-operatőre tartotta. Ez az új technika nem más, mint a „magyar atom", azaz HD vagy annál is jobb, akár mozi-változatban is kifo­gástalan minőségű felvételi technika megvalósítása, ter­mészetesen „fillérekért". A lé­nyege, hogy egy, a kereskede­lemben nem túl drágán besze­rezhető, 5 megapixel felbontá­sú Minolta fényképezőgéppel készült a rajzolt, ragasztott, fi­gurák animációja, azaz a film­kamera helyét a nagy felbon­tású fényképezőgép foglalta el. Az eredmény megdöb­bentő! A forgatás során elké­szített 7000 fényképből szá­mítógépes segítséggel animált figurák hihetetlen minőségben jelennek meg a képernyőn, vagy igény szerinti felbontás­ban a számítógépben átkon­vertálva, akár HDTV-n vagy mozivásznon. Az ezzel kap­csolatos részletes technikai el­járásról és a filmsorozat elké­szítéséről lapunk hasábjain külön cikkel is találkozhat az olvasó..