Az újdonságok jegyében, Médiatechnika, 2004.május
Írta:Nagy Lajos – Steiner András
Az újdonságok jegyében
A Magyar Operatőrök
Társasága (HSC) évi „rendes" szakmai továbbképzést nyújtó háromnapos
rendezvényének nem is lehetne jobb „képi szlogenje", mint az itt látható
kifejező rajz. A kígyóként tekergő filmszalag végén a monitor jelzi az idők
múlását, s hogy ne csodálkozó Ádám és Évaként tekintsen a változásokra az
operatőri szakma, hanem lépést tartson velük, ezért hasznosak ezek az évente
március elején megtartott összejövetelek a Magyar Filmlaboratórium Kft.
nagyvetítőjében.
A vendéglátó Filmlabor ügyvezető
igazgatója, Erdélyi István elmondta, hogy a nyomott árakon, versenyhelyzetben
dolgozó, szűkös fejlesztési keretekkel rendelkező vállalat az elmúlt másfél
évben 18 hazai és 23 külföldi film laborálási munkáit végezte el, és sok
dokumentumfilm is kikerült a kezeik alól.
Látványos
bemutatón részleteket láthattunk az 55 éve készült Ludas
Matyi című film restaurálási, digitális újra színezési
munkáiból, amelyre, mint Aradi László, a Filmlabor produkciós igazgatója elmondta,
a Nemzeti Filmarchívum megbízásából, pályázati pénzek felhasználásával az MTA
SZTAKI-val és a Veszprémi Egyetemmel összefogva vállalkoztak.
A Filmlabor
szerteágazó tevékenységének egyike a filmfeliratozás, ahol a régi maratásos technológiát
immár felváltotta a lézeres, amelyről Pallagi Miklóstól hallottunk előadást.
Polyák János a
Filmlabornak arról az új Baselight színkorrektor rendszeréről beszélt, amely
magas színvonalon valósítja meg a digital intermediateként emlegetett fényelési
munkafolyamatot. A Baselight-ról a Filmlaboratóriumról szóló cikksorozatunkban
később részletesen is szólunk.
A Magyar Televízió
archívumában folyó nagyszabású értékmentő tevékenységről számolt be Dunavölgyi
Péter igazgató helyettes és Kis Sándor. A nemsokára 50 éves MTV archívumában
mintegy 260 ezer óra műsort gondoznak, amiből 13 ezer órányit tesz ki a film.
A színes filmek három színrétege az idők folyamán különbözőféleképpen
öregednek, ami elszíneződésben jelentkezik. Az előadók többek között a már 25
éves Vi/Aból és a 35 (!) éves Mézga családból mutattak
be „ilyen volt - ilyen lett" típusú nagyon meggyőző részleteket,
illusztrálandó a restaurálás eredményét.
Három nappal e
szeminárium után hozták be Magyarországra bemutatni a tavalyi ev és minden
bizonnyal a következő évtized nagy slágerét, a forradalmian új rendszerrel
rögzíti a kamera adatait, méghozzá közvetlenül a kamerába épített DVD-re. Ez
az új rendszerű DVD a PD, azaz Professional Disc elnevezést kapta, mivel
tárolókapacitása úgy ötszöröse (22-23 GB), a már jól ismert DVD-nek. A PD tokozott
változatban kerül forgalmazásra és élettartama - a becslések szerint -
előreláthatólag 80-100 év, így nemcsak rögzítésre, adatcserére, hanem
archiválásra is kiváló. Rák József előadásában áttekintette még az eddig
megjelent analóg és digitális rögzítési formákat, összehasonlította az ár, a
kapacitás és a kezelhetőségi, felhasználhatósági paramétereket is.
Ehhez
kapcsolódva Moravszky György (VM-Pro) beszámolójából megismerkedhettünk a
Sony új, XD-termékcsaládjával, a kamerákkal és a rögzítő, editáló berendezésekkel
is.
Az ORWO cég
történetével Frank Böhme úr jóvoltából ismerkedhettünk meg. Elmondta, hogy
névváltoztatás után a cég termékeit Filmotec néven is megtalálhatjuk a piacon.
Megtudhattuk, hogy a fekete-fehér nyersanyagok piacán a Kodak mellett az ORWO
jelenleg szinte egyedül áll, mivel a versenytársak az elmúlt időben vagy
csődbe mentek vagy kapacitásuk tekintetében nem bővültek az igényeknek megfelelően.
Ezek után bemutatta a Filmotec/ORWO által gyártott fekete-fehér nyersanyagok
széles választékát és beszélt a további fejlesztési tervekről is.
Joop Yon Corsell, a
Thales Angénieux képviseletében az általuk gyártott optikai termékeket
ismertette, valamint átfogó képet adott gyártmányaikról a biztonságtechnikától
kezdve a filmiparban használatos optikákon, objektíveken át egészen az
űrhajózásban, űrkutatásban való felhasználásig. Előadásában szólt az
objektívek precíziós gyártástechnológiájáról, a cég újonnan épített, pormentesre
tervezett franciaországi épületéről, a régi épületben üzemelő 30 ezer(!),
különféle lencsék gyártására alkalmas eszközről és a kiszolgált piac
nagyságáról is.
A nap záróeseménye
egy igen figyelemreméltó, új technikával készült rajzfilmsorozat bemutatása
volt, amelynek címe: Márta meséi. Az
előadást Fazekas Bence, a filmsorozat rendező-operatőre tartotta. Ez az új
technika nem más, mint a „magyar atom", azaz HD vagy annál is jobb, akár
mozi-változatban is kifogástalan minőségű felvételi technika megvalósítása,
természetesen „fillérekért". A lényege, hogy egy, a kereskedelemben nem
túl drágán beszerezhető, 5 megapixel felbontású Minolta fényképezőgéppel
készült a rajzolt, ragasztott, figurák animációja, azaz a filmkamera helyét a
nagy felbontású fényképezőgép foglalta el. Az eredmény megdöbbentő! A
forgatás során elkészített 7000 fényképből számítógépes segítséggel animált
figurák hihetetlen minőségben jelennek meg a képernyőn, vagy igény szerinti
felbontásban a számítógépben átkonvertálva, akár HDTV-n vagy mozivásznon. Az
ezzel kapcsolatos részletes technikai eljárásról és a filmsorozat elkészítéséről
lapunk hasábjain külön cikkel is találkozhat az olvasó..