Mozgóképek kincsestára – Erdélyi
riport, 2008.01.31.
Írta: Csermák Zoltán
Január 22-én ünnepeltük a Magyar
Kultúra Napját. 185 éve ezen a napon fejezte be Kölcsey Ferenc a Himnuszt. A
kultúra fogalma történelmi távlatokban többször átértélelődött, a kutató
leginkább a közgyűjteményekben köverheti nyomon a változásokat A Magyar
Televízió Archívuma az ország legnagyobb audiovizuális kollekciója, vezetőjével
Dunavölgyi Péterrel az ünnep előestéjén beszélgetett Csermák Zoltán.
-
De Gaulie -nak
tulajdonítják a mondást, amely szerint igen nehéz összetartani egy olyan
nemzetet, ahol több mint 400-féle
sajt kapható. Az MTV archívuma 160.000 órányi
műsort őriz, ha jói számolom, 18 teljes
év kellene a megtekintéséhez. Hogy lehet eligazodni ebben a tömegben?
- Az archívum anyagait a nyolcvanas
évek második feléig hagyományos könyvtári kartotékrendszerben tartották
nyilván, s párhuzamosan filmdossziék segítették a keresési rendszert. 1986-ban
az UNESCO Isis programjának támogatásával, a magyar közgyűjteményekkel
közösen kezdtük el a számítógépes feldolgozást. Napjainkra a filmanyag 99
százalékához digitális keresőrendszerben lehet hozzáférni, de a híranyag
feldolgozottság szi^e ».s megközelíti az említett énekei.
- Két éve áll a
csapat élén. Mennyire szellemi, s mennyire technikai munka az archívum
vezetése?
-
Sajnos 60-40 százalék a technika javára. Nagyon sok az adminisztratív teendő,
és a szívem vérzik, amikor nem a tartalmi elemekkel foglalkozhatok. Remélem, a
jelzett arány megváltozik, ha az új gyártóbázison anyagaink java része
restaurálva, digitális szerveren áll majd rendelkezésre.
- 1999 elején adták át a da Vinci
filmresíauráló-filmfelújító berendezést, s ennek segítségével elkezdték a
köztelevízió közel
huszonöt éves filmtermésének felújítását.
Mai tudásunk szerint melyik a leginkább időtálló képhordozó?
- A digitális hang- és képrögzítési
technika alig több mint két évtizede jelent meg, így nincsenek
összehasonlítási adatok. Ha a digitális technika emlőin nevelkedett munkatársat
kérdezzük, nem lehet kétséges a válasz, a magam részéről viszont a filmre
szavazok, a többinek még bizonyítani kell. A megfelelő g| körülmények között tárolt filmanyag
száz jjj] évig is eltartható minőségromlás
nélkül.
- A magyar kultúra szempontjából
melyek voltak az aranyévek?
-
A Magyar Televíziónak az a mai szlogenje, hogy értéket közvetít,
megalakulásának első percétől érvényes volt. A hatvanas évek Európájában
egyedülálló volt a heti színházi közvetítés, kár, hogy a rögzítési technika hiánya
miatt csak töredéküket ismerheti meg az utókor.
-
1961 -tól bontogatta szárnyait a nagy tévérendezői generáció, többek között
Horváth Ádám, Szinetár Miklós, Zsurzs Éva, Miháiyfi Imre nevét említeném. 1962
mérföldkő a televízió történetében, kilépünk a nemzetközi porondra, ekkor két
rangos nemzetközi díjjal ismerték el erőfeszítéseinket: Monte-Carlóban Palotai
Boris - Zsurzs Éva Nő
a barakkban, a Cannes-i
Televíziós Fesztiválon pedig Fedor Ágnes - Kovács Judit - Miháiyfi Imre Menekülés a börtönbe című alkotása kapott értékes díjat.
A dokumentumfilm is erőteljesen fejlődött, Kende Márta filmje, a Bognár Anna világa 1963-ban Londonban nyert figyelemreméltó elismerést.
-
Mennyire szólt bele a pártvezetés a műsorpolitikába?
-
A televízió szerepét mindig is nagyra tartották, hiszen a tömegek megnyerése a
kádári konszolidáció fontos eleme volt. Az „éberség" persze átszőtte a
Magyar Televízió életét is, sok komikus, tragikomikus esetet említhetnék. Talán
a legjellemzőbb Mocsár Gábor Pirostövű
nád című darabjának
1965-ös bemutatójához fűződik. A debreceni tanyavilágban, a téeszesítés korában
játszódó novella adaptációjában elhangzik egy dekadens gondolat: „aki nem lop,
annak nincs." Ezen igencsak felháborodtak az illetékesek, s egy huszonöt
tagú bizottságot küldtek ki az „ügy" kivizsgálására. A testületben jórészt
mezőgazdasági szakemberek kaptak helyet, de jelen volt két költő, Váci Mihály
és Simon István is. Váci adta meg az első értekezlet alaphangját, igaznak
ítélve az elhangzottakat. A történet happy enddel végződik, a rendező Szőnyi G.
Sándort Balázs Béla -díjjal jutalmazták.
- Az archívum nyitva áll a kutatók előtt ?
Milyen témákra
kíváncsiak az érdeklődők?
- Számos egyedi igény jelentkezik, a
településkutatók szűkebb pátriájukról
gyűjtenek anyagokat, és igen sok a média szakos főiskolás, egyetemi hallgató
is. Egy személyes Indíttatást is megemlítenék. A klasszikus korszak bemondó/a volt a fiatalon ele.
hunyt
Lénárd Judit. Az alma nem esett
messze a
fájától, unokája az egykor híres nagymamáról írja diplomamunkáját, s ugyancsak
az archívumban keresett téziseihez anyagot.
- Az
Uránia Nemzeti Filmszínház egész éjszakán át tartó filmvetítéssel emlékezik
meg a magyar kultúra napjáról. Ha Önre bíznák a válogatást, milyen programot állítana
össze a Magyar Televízió archívumából?
- Nehéz a választás,
hiszen mindegyik anyag édesgyermekem. De nézzük! A három Bartók színpadi mű
közül az egyik mindenképpen szerepelne a listán, s ha már a klasszikus
zenénél tartunk, akkor a híres magyar basszistának, Székely Mihálynak a nem
sokkal a halála előtt elkészített portréját is javasolnám. Ugyancsak
bemutatnám a klasz-szikus magyar színjátszás egy-két gyöngyszemét. Latinovits
démonikus Cipollája vagy Mezei Máriának G. B. Shaw Warrenné
mestersége című darabjában nyújtott alakítása a magyar
színháztörténet legszebb pillanatai közé tartoznak; Gaál István filmjei is
helyet kapnának a válogatásban, személyes okból: összes filmjét még halála
előtt sikerült a Kossuth-díjas rendező aktív közreműködésével restaurálni.
Szívemhez közel áll még Kernács Gabriellának 1972-ben Balázs János naiv cigány
festőről készült portréfilmje, s az ünnep fényében a Korok,
versek sorozatból Kölcsey Ferenc Himnuszának
is helye lenne a vásznon. Persze hosszan tudnám
még folytatni a sort.
-
A magyar szellemi élet számos kiválósága hithű
evangélikus volt. Az ő köreikből kiket tenne rá a filmlistára?
- Szokolay Sándor Vémászát
vagy az 1981-ben bemutatott Orbis
Pictus szólókantátáját mindenképpen megismertetném
az új nemzedékkel. Berzsenyi Dániel születésének 200. évfordulójára 1976-ban A
közelítő tél címmel készített irodalmi összeállítás a maga
korában kiemelkedő volt, Gryllus Vilmos
daloskönyve is már klasszikusnak számít, tehát szintén
bemutatnám.
- Kutatóként
behatóan foglalkozik a Magyar Televízió történetével. Ez hobbi vagy munkaköri
kötelesség?-
- Részben munkaköri
kötelességem ismerni a Magyar Televízió történetét. De egyben hobbi is, az
intézmény történetét a korabeli sajtót is vizsgálva kívánom bemutatni, s az
írás során a magam véleményét is érzékeltetem. Az elmúlt ötven évből az első nyolc
évet dolgoztam fel, s 1990-ig szeretnék eljutni. Ott megállok, hiszen
véleményem szerint legalább egy negyedszázad kell a történelmi események
letisztulásához, s ez az MTV krónikájára is igaz.
-
Minden bizonnyal érdekes történetek tucatjai
vannak a tarsolyában. Kérnénk egy sztorit
végezetül!
A Badacsonyi
szüretel tartják a magyar televíziózás legnagyobb
botrányának. Az 1964 szeptemberében készített műsor teljesen összeomlott,
ráadásul az adást az Intervízió is átvette. Egy később készített kabaré rekonstruálja
a történteket, s ezt a nézők gyakran kérik kívánságműsorban.
Egy
másik, kevésbé ismert, a hetvenes évekből származó skandalumot is említenék.
Mérőhangként a második műsorban egy korábbi felvételt: a kivételes orgánumú
Nagy Attilának az egykori hatalmasokat ostorozó Savonarola-monológját
használták. Közben a főadón Szekér Gyula miniszterelnök-helyettes nyilatkozott
az ország reményteljes állapotáról. Kideríthetetlen ok folytán a két hang
összekeveredett, néhány percre rá a székház tele volt rendőrrel. Azóta a sípoló
hangot használják mérésre.