Elhunyt Fodor Dezső operatőr
Elhunyt Fodor Dezső a Magyar Televízió volt Szegedi Körzeti Stúdiójának – korábbi operatőre 2017. július 23-án, - tájékoztatott ma testvére Fodor Balázs.
Fodor Dezső operatőr, Születési hely, idő: Kecskemét, 1948. 04.04. – Szeged, 2017. július 23.
Iskolai végzettség: Gimnáziumi érettségi, OPAKFI filmgyártási szakképesítés
Munkahelyek: 1966-1968 Bács-Kiskun Megyei Moziüzemi Vállalat elektroműszerész
1968-1979 Bács-Kiskun Megyei Filmstúdió laboráns, világosító, hangtechnikus
operatőr
(1974-1979 MTV Híradó kecskeméti külső tudósítója operatőr
1979-1983 MTV Híradó szegedi tudósító operatőr
1983 - MTV Szegedi Regionális Stúdió operatőr
Apja moziüzemi állása révén fiatal korát, ingyen jegye révén a moziban töltötte. A szakmát érettségi után a mozigépszereléssel és vetítéssel kezdte. Később a kecskeméti Filmstúdió mindeneseként szinte az egész szakmai vertikumot bejárta. Az országban egyedüliként működő 16 mm-es színes filmlaboratóriumában is dolgozott. 1974 -től mint operatőr az MTV Híradó Bács-Kiskun Megyei tudósítója. Eközben több önálló kisfilmet is készített, többek között a Kiskunsági Nemzeti Parkról, vagy a Duna menti Folklór Fesztiválról. 1979-től az MTV Híradó szegedi tudósítója. 1983-tól az MTV Szegedi Regionális Stúdió operatőre, majd vezető operatőre.
Számos országos körkapcsolásos műsorban vesz részt. Az ország első reggeli magazin műsorának is munkatársa Szegeden. Munkája révén eljut az USA-tól Finnországig több külföldi helyszínre.
Munkahelye jelenleg is az MTV Szegedi Regionális Stúdiója. Magáról mondja.
” Ha a filmezés művészet akkor én inkább iparművész vagyok.”
Díjak: 1977. Nívódíj
1982. 22. Miskolci TV-fesztivál Híradófilm kategória díj
1982 Nívódíj
2000-től : a H.S.C. tagja
Én még az 1980-as években forgattam fele egy riportfilmet Bulgáriában, - Vendégségben Bulgáriában – (1979), szerk.: Jankovits János, op.: Fodor Dezső – nagyon precíz, megbízható operatőr volt. Testvérével Balázzsal ellentétben – aki igazi anyaggal híradós operatőr volt – Dezső inkább a dokumentalista műsorokat szerette és az élő stúdió műsorokat. Néhány éve beszélgettem velük, a riport írott változata olvasható awww.dunavolgyipeter.hu
oldalamon :
https://dunavolgyipeter.hu/televizio_torteneti_interjuk/interjuk/fodor_balazs_es_fodor_dezso:_a_mi_palyafutasunk_a_veletlenek_sorozata
Búcsúztatása 2017.08.09-én 11 órakor a Szegedi Krematórium ravalalozójában volt. Temetése Kecskeméten a Köztemetőben volt, aznap délután.
A szegedi búcsúztatáson én köszöntem el tőle a család és a televíziós, filmes kollégák, barátok nevében:
Drága Dezső!
Eljöttünk ma ide a szegedi ravatalozóba, hogy emlékezzünk rád, és végső búcsút vegyünk tőled.
Búcsúzom
tőled a család és a televíziós kollégák, barátok nevében.
Kecskeméten
1948. április 4 –én születtél.
Téged
és Balázs bátyádat születésetek pillanatában apukátok „fertőzött” meg a a
színházzal és a filmmel, ahogy ezt a családi történet megőrizte.
Ő
már kora ifjúságától kezdve érdeklődést mutatott a színészet és a filmszakma
iránt. Amatőr színjátszó is volt, méghozzá édesanyátokkal együtt játszottak egy
református színjátszó csoportban, közben filmforgatókönyveket, sztorikat írt, amit rendszeresen el is küldött a Filmgyárba.
Főállásban
gazdatiszt volt, a háború után új állást kellett keresnie, sikerült
elhelyezkednie Kecskeméten, a Bács-megyei Moziüzemi Vállalatnál, mint könyvelő.
A Kecskemét környéki tanyavilágban
dongó-motorral vitte a 16 mm-es filmeket vetítésre te is gyakran vele és
Balázzsal tartottál ilyenkor.
A Városi mozi üzemvezetője Tassy Pali volt, már
jól ismert téged, így minden csütörtöki
premiernél a délután 4-es első előadáson, ott ültél a 9-es széken.
Gyermekkorodban a mozi nagyon fontos dolog volt, az nyitotta ki számodra a világot.
Ebben az időszakban alakítottak filmes
csoportot Kecskeméten. A rendező a Radó Gyula, az operatőr Ábrahám János,
műszaki vezető Rohrbacher Béla és a
fotó-optikai szellemi háttérrel: Schremm Rezső.
Elkészült a műhelyük a Városi mozi, hátuljában. Magyarországon ez volt
az első vidéki Filmstúdió. Balázs hozzájuk ment ipari tanulónak.
Iskolában te inkább humán beállítottságú
voltál. Ahogy mesélted gondolkodtál, hogy tanár vagy ügyvéd legyél-e, de osztályfőnököd,
igazgatód, nem biztattak, látták valószínűleg, hogy nincs benned annyi.
Mivel Balázs már a Bács-megyei
Moziüzemi Vállalatnál volt s volt ott egy mozigép szerviz, jelentkeztél
oda elektroműszerész tanulónak.
Közben természetesen Balázshoz hasonlóan
sportoltál is judó-ztál , a testvérek, szeretik utánozni az idősebbet. Neked is
jól ment a sport, korosztályos országos bajnok voltál.
A művészet egy másik ága is nagyon érdekelt a
60-as években volt egy zenekarod a
Jollys.
Időközben Balázs 1964- ben előrelépett,
operatőr lett. Te pedig technikusként dolgoztál a Filmstúdióban először a
laborba kerültél, s mivel zenekari ember is voltál, a hang is nagyon érdekelt.
1970-ben behívtak katonának, akkor 23 hónap
volt a szolgálati idő.
Amikor leszereltél már, Pavlovits Miklós volt
stúdióvezető, visszajöttél, de eszedbe sem jutott, hogy operatőr legyél, téged az audió része sokkal jobban érdekelt.
Balázs, közben elment Miskolcra a Híradóhoz,
egyszer csak operatőr hiány lépett fel a stúdióban. Ahogy mondani szokták a világban -, de ott akkor - nem apáról, fiúra, hanem testvérről tervérre
szállt…az operatőri lehetőség. Balázs két hetes intenzív tanfolyamot tartott
neked, elmagyarázta, hogy egy Híradó riportban így – és így kell bemutatni a
világnak azt az eseményt, ami éppen adódik, ami éppen aktualitás. Közben
gyakoroltatok is.
Balázs már Pesten a Híradónál bejelentette,
hogy te leszel utódja. Elérkezett az a pillanat, amikor jött neked egy riport
megbízás a téma, a Kecskeméti Konzervgyárban uborkaszezon van.
Igy lett az első operatőr testvérpár a Híradó
munkatársa. Emlékszem a Híradóban volt még egy operatőr ikerpár Zérczi Imre
(Győr) és Zérczi István (Szolnok) , sajnos már ők sem élnek
Nehéz volt számodra a kezdet, mert Balázzsal
ellentétben neked nem volt kocsid, így ha menni kellett valahová Híradó
riportra, saját pénzből fogadtál fel embert, aki elvitt, abból a pénzből, amit
a riportért kaptál az MTV-től.
Ha Bajára le kellett menned forgatni a teljes
honoráriumod ráment az útra. A Filmstúdióban is akadtak apróbb konfliktusok.
A munkák viszont kárpótoltak, sikerült szép
filmeket csinálnod a Nemzeti Parkokról, meg a Flórklór Fesztiválról is.
Hályogkovács módjára mégis olyan felvételeket tudtál készínteni, amelyeket
általában mások nem mertnek megcsinálni a napi gyakorlatban.
Karáth Imrével csináltad a Nemzeti Parkot, ami
ahogy a szakmában dondani szokás “nagy durranás” volt, közel egy évig
forgattátok.
Az évek során sorra küldtétek a tudósításokat,
Balázs Észak-Magyarországról, te Közép – Magyarországról.
Emlékszem, hogy a 22. Miskolci TV-fesztiválon, 1982-ben már nagy
verseny volt köztetek a híradófilm kategóriában, amit Dezső te nyertél meg.
Ahogy
később nekem mondtad: “nem akartam Balázst bosszantani, ott és akkor, de érdekes, hogy ott
akkor, az operatőr kategóriát én nyertem meg! Egy Szentesen készített,
kézsebészeti műtőasztalról forgatott anyaggal. “ –amit Jurányi Annával forgatott.
Kezdet kiallakulni, hogy, Balázs továbbra is
halad a maga által oly nagyon szeretett híradózás mentén, te pedig inkább a riport
– dokumentumfilm irányba szerettél volna tovább lépni.
Te magad mondtad, hogy sohasem voltál, híradós
alkat. Ott Kecskeméten ért a hír, hogy Szegeden szervezik a Televízió Körzeti
Stúdióját.
El is jöttél ide körülnézni, Végh László
operatőr, Jurányi Annával itt
híradózott Laci, el akart menni, kerestek helyette mást te közben
egyszer helyettesítetted, őt itt Szegeden, így felajánlották neked a szegedi
híradós operatőri állást no és egy itteni lakást. Ekkor 29 éves voltál, csábító
ajánlat volt.
A Híradó szerkesztősében, jól ismertük egymást,
de 1979-ig sosem dolgoztunk mi együtt egy produkcióban.
Ekkor a Híradó meghívást kapott a Volántól,
hogy hogy egy stáb kísérje el az első
hivatalos menetrendszerinti volán járatot Bulgáriába. Matúzné a főszerkesztő
behívott, hogy ő elküldené Jankovits Gyulát a győri szerkesztőnket és téged,
menjek veletek, hiszen ti soha nem dolgoztatok együtt. Nagyon szép utifilmet
forgattunk, nagyon profi operatőri munkát végeztél.
Itt szeretnék idézni egy mondatot Olajos Csongortól,
aki múlt héten mondta nekem:
“Dezső nagyszerű alkotótárs volt, namcsak
nagyszerű operatőr volt, hanem jó szerkesztő vénával rendelkezett, de talán
pontosabban fogalmazva olyan kulturális alkotótárs volt, aki az irodalmtól, a
zenéig, minden területen otthon volt.”
1979-ben a Szegedi Körzeti Stúdió ekkor még
Új-Szegeden a sportcsarnokban üzemelt, és majdnem szemben vele volt az a villa
ahol a földszinten volt a Híradó tudósítói irodája. A stúdióban pedig sok volt
híradós volt ekkor, maga a stúdióvezető, Regős Sándor, Weisz Károly rendező és
a volt győri tudósító Olajos Csongor
Weisz Karcsi, a veled szembe lévő lakást nézte
meg éppen, hosszabb beszélgetés után mondta neked, hogy ha hosszabb dokumentum
filmeket szeretnél csinálni, gyere át a stúdióba. Majd ők Regőssel megbeszélik
Matúznéval. Ebben a tervedben segítségedre volt, hogy Balázs szerett volna
visszajönni Szegedre, mert Gábor fiúk éppen ide jelentkezett Gimnáziumba, és
Balázs apósáék is itt laktak.
Matúzné nem lelkesedett a cseréért, de végül is
azt mondta: „Ha a fiút felveszik
Szegedre, akkor minden mehet, ha viszont nem veszik fel, minden marad a régiben”.
Gábor megmentett benneteket, sikeresen felvtelizett Szegedre.
Balázs, te akkor átköltöztél Szegedre Jurányi
Anna mellé, Dezső te bementél a stúdióba., 1983-ban..
Először az Erős-e a paprika, majd a
Rizstermelés Magyarországon című dokumentumfilmeket forgattad, Erdős Palival.
Ezek voltak tehát az első nagy dokumentumfilmjeid.
A stúdió már a Kálvária téren volt, itt aztán
nemcsak riportokat, dokumentumfilmet kellett készítened, hanem a
stúdióoperatőri feladatok is vártak rád.
Az indulásomkor még közvetítőkocsi segítségével
ment az adás pár hónapig. Addig azt hitted, hogy jól tudsz világítani, aztán
rájöttél, hogy ez nem így van egészen, pedig az operatőr számára ez az első
legfontosabb feladat.
Neked mindig előny volt, hogy a helyszíneken
gyorsan improvizálva világítottál. Most meg kellett tanulnod az elődeid által
bevilágított stabil stúdióhelyszínek világítását. Nagyon jó képi látásod volt,
könnyen tudtad kitalálni, hogy mit fog látni az egyik kamera erről, a másik meg
az ellenkező irányból.
Mint vezető operatőr, a stúdióban jól átláttad a
produkciót, így a rendezők munkáját sokban tudtad segíteni, kegészíteni.
Forgattál sokszor külföldön is, pld. Király
Zolival Franciaroszágban, jártál Svájcban, vagy az Amerikai Egyesült Államokban
IOWA-ban Zöldhegyi Katival.
Bán János stúdióvezetése idején jöttek az új
műsorok, a Virradóra, majd a Szieszta.
Éppen jókor volt voltál Franciaországban ott éppen
ilyen műsorokat néztél meg a FR3- csatornánál, így könnyen tudtad a műsor
készítését kialakítani világítási és operatőr szempontból. Ahogy mondtad komoly
kihívás volt számodra.
Hosszú vajúdás után 1996-ban megszülett a
Médiatörvény. A Magyar Televízió is átalakult Rt-vé, Peták István lett az
elnök, és úgy dönt, az akkori Híradó vezetéssel, hogy felszámolják a Híradó
tudósítói irodáit az országban, a munkatársakat beolvasztják a stúdióba.
Innentől kezdve a két Fodor egymás melletti széken
ült a stúdióban. Ti is úgy gondoltátok, mikor Peták Istvánt kinevezték
elnöknek,, hogy eljön a vidékiek jó élete. Észreveszik, hogy vidéken mit
csinálnak, hiszen Pista évtizedek óta a vidék Magyarországát járta. Helyette
elkezdtek racionalizálni, persze, mindig ott racionalizáltak ahol a legkisebb
volt az ellenállás.
Sajnos a vidék érdekérvényesítő képessége igen
kicsi volt.
2010 –ig dolgoztál a stúdióban. Ekkor nyugdíjba
mentél, megkaptad nyugdíjba vonulásodkor a Magyar Televíziózásért
Emlékplakettet, és kaptál egy filmkamerát is. Amire egy Illyés György idézet
vésettek a kollégáid, ami így szól:
„Az operatőr dolga mindig többet látni az
életből és a fényből.”
Az utóbbi években többször találkoztunk, és mindig
szomorúan meséltél az MTV Szegedi Körzeti Stúdiójának felszámolásáról.
Dezső, te életed, és pályafutásod során kameráddal
rögzítetted az élet apróbb és nagyobb problémáit, valamint örömeit. Az
archívumokban sok – sok ezer film és
video szalag őrzi munkádat az utókor számára.
Köszönet érte.
Egyszer így jellemezted szerényen magadat:
”Ha
a filmezés művészet, akkor én inkább iparművész vagyok.”
Búcsúzom tőled most itt Szegeden, a család és a
televíziós, filmes kollágák, barátok nevében.
Nyugodj békében!